toggle-button-green
toggle-button-green

Pozor na impulzívne nákupy! 4 odskúšané tipy, ako sa vyhnúť impulzívnemu nakupovaniu

Dennodenne vystavený návalu reklám, newslettrov alebo reklamy na sociálnych sieťach. Vo svete moderných technológií a internetu nie je jednoduché ignorovať ponuky inzerentov a ich nikdy nekončiacu ponuku. Kam vedie túžba po hľadaní vzrušenia či naplnenia si okamžitej potreby? Čo je vlastne impulzívne nakupovanie?

Impulzívny nákup je tendencia zákazníka nakupovať tovary alebo služby, bez plánovania vopred. Zdroj foto: Pexels – Sam Lion

Čo je impulzívne nakupovanie?

Každý z nás sa už s fenoménom impulzívneho nakupovania stretol alebo ho zažil na vlastnej koži. Mohlo sa to stať počas nákupu potravín, kedy ste si všimli vysokú zľavu na obľúbené cestoviny a zrazu ste sa nimi zbadali pri pokladni. Možno to bolo vtedy, keď ste vkročili do obchodu s oblečením a kúpili si nové tričko, vediac, že naň miniete peniaze, aj keď ho nutne nepotrebujete.

Ako sa impulzívne nakupovanie prejavuje?

Portál The Economic Time uvádza nasledovnú definíciu: Impulzívny nákup je tendencia zákazníka nakupovať tovary alebo služby, bez plánovania vopred. Ak tak zákazník spraví okamžite, je to zvyčajne vyvolané emóciami alebo silnými pocitmi. Práve pocity a emócie spotrebiteľov sú základnými nástrojmi, s ktorými marketéri radi pracujú a vedia z nich vyťažiť najviac.

Podľa prieskumu uverejneného na webovej stránke newneomarketing.com sa uvádza, že až 62% nákupov v maloobchode je impulzívnych a že zákazníci nakupujúci online, sú k nemu vo väčšej miere náchylnejší.

Kedy nakupujeme impulzívne?

Princípy neuromarketingu (marketing študujúci funkcie mozgu) potvrdzujú, že impulzívne nakupovanie je podnietené vnútornými psychologickými podnetmi zákazníka ako aj externými marketingovými stimulmi. Vnímavejší a emočne citlivejší zákazníci sú tými, ktorí nakupujú impulzívne viac.

Ak si uvedomíte emočné dôvody, ktoré vás povzbudzujú k nákupom, dokážete sa impulzívnemu nákupu skôr vyhnúť. Zdroj foto: Pexels – Pille

Medzi časté psychologické impulzy vyvolávajúce nepremyslený nákup patrí:

  1. Vyhľadávanie nových vzrušení a chvíľkového uspokojenia prostredníctvom okamžitého nákupu. Takýto zákazník inklinuje k hľadaniu nových skúseností a pocitov bez ohľadu na riziká. V tomto kontexte medzi riziko patrí vzniknutý finančný dlh či v horšom prípade dlhodobá zadĺženosť. To sa spája s takzvaným syndrómom „Chcem to teraz a hneď“.
  1. Ďalším faktorom podporujúcim impulzívny nákup sú aj emočne ťažké obdobia ako dlhodobá neistota, depresia alebo stres. Počas tohto obdobia sme náchylnejší k akýmkoľvek vzruchom a impulzom. Impulzívne nakupujeme aj vtedy, keď sa nudíme či sa cítime zle. Nákup typu „dopraj si radosť“, nás môže na krátku dobu spraviť šťastnými a oddialiť nepríjemné pocity.
  1. Zaujímavé tvrdenie poskytla aj vysokoškolská profesorka Tahira K. Hira, špecializujúca sa na spotrebiteľské správanie. Tá tvrdí, že ľudia trpiaci nízkym sebavedomím nakupujú impulzívne oveľa viac. Vďaka nakupovaniu sa cítia sebaistejšie, pretože im nakupované tovary dodávajú sebavedomie a istotu. Rovnako im nakupovanie poskytuje emocionálne uspokojenie a znižuje ich negatívne pocity.

Akú rolu v tom hrajú marketingové stratégie obchodníkov?

Časté zľavy a výpredaje sú skvelým nástrojom marketérov, k dosiahnutiu impulzívneho a nepremysleného nákupu. A funguje to! Veď kto by chcel zaplatiť plnú sumu za produkt, ak je možné si ho kúpiť za polovicu alebo môže mať k nemu dopravu zdarma. Touto ponukou v nás dokážu zľavy stlačiť spúšťač, vďaka ktorému sa budeme cítiť menej vinne pri platení a nakúpime aj to, čo sme v pláne nemali.

V #SLOVFLOW síce máme zľavy, no oproti „totálnym výpredajom“ v obchodoch sú skôr symbolické, nerobíme ich často a majú svoj dôvod. Viac sa o tom, ako fungujú naše ne-zľavy si môžete prečítať v článku My máme ne-zľavy. Čo to znamená?

Ako nepremyslený nákup ovplyvňuje naše peňaženky?

Čo myslíte koľko peňazí utratíme za nepremyslené či impulzívne nakupovanie? V Amerike sa tieto sumy pohybujú na 5 400 dolárov ročne na osobu. V prepočte to znamená, že denne bežný Američan minie za extra tričko v košíku či balík cestovín v akcii cca 14 dolárov. Táto suma pôsobí nevinne. Ak sa ale nevinné nakupovanie opakuje často, dokáže nás dostať do červených čísel.

Skúste si to všímať aj sami na sebe. Koľko eur miniete za veci, ktoré vás na moment lákajú, ale viete že ich nepotrebujete?

Liek na impulzívne nakupovanie

Niet pochýb, že sila a čaro nákupnej terapie je pre veľa z nás odmenou po ťažkom dni. V mnohých prípadoch sa môže stať zvykom, ktorý má vplyv na naše financie. Ako sa vyhnúť prehnanému míňaniu a ako si vybudovať zdravé nákupné návyky? Existuje na to “liek”? Nám sa osvedčili tieto 4 tipy, ako sa vyhnúť impulzívnemu nákupu:

  1. Doprajte si čas na premyslenie – Prechádzate obchodom alebo listujete e-shopom a váš nákupný košík sa plní. Už sa chystáte zaplatiť, ale… na moment sa zastavíte a všetko odložíte. Doprajte si pred nákupom aspoň 24 hodín na premyslenie. Častokrát nakupujeme zhurta a preto môžeme kúpiť aj to, čo nepotrebujeme. Čas na dôkladné premyslenie môže byť užitočným pomocníkom.
  1. Ujasnite si svoj rozpočet a úspory – Obdobie po výplate je jedným z najrizikovejších. Práve v tomto čase si nevedomky dovoľujeme míňať viac ako zvyčajne. Nastavte si priame vklady na váš sporiaci účet. Takto budú vaše peniaze v bezpečí pred nepremysleným míňaním.
  1. Prestaňte porovnávať – Za nás je tento krok jedným z game-changerov v oblasti impulzívneho nakupovania. Neustále porovnávanie sa s ostatnými, čo majú a čo vlastnia, nám neumožní byť nikdy skutočne spokojnými. Namiesto toho, aby ste sa s niekým porovnávali a snažili sa mu vyrovnať, skúste spraviť “krok späť” a byť vďačný za to, čo už vlastníte.
  1. Nájdite si iné aktivity – Pristihli ste sa nakupovať počas smutnej nálady, stresu alebo úzkosti? Nakupovanie môže byť terapiou, ale nie z dlhodobého hľadiska. Choďte sa prejsť, vypočujte si hudbu alebo zavolajte blízkemu. Postarajte sa o seba prostredníctvom aktivít, ktoré nutne nevyžadujú finančnú investíciu.

Zuzana Sidorová

redaktorka SLOVFLOW

Študentka a zakladateľka iniciatívy Zerowaste Girls, pod ktorou organizuje workshopy a prednášky venované témam udržateľnosti a životného štýlu bez odpadu. 

Junior manažérka inovácií na oddelení inovácií a digitálnych služieb hlavného mesta SR. Venuje sa tvorbe výskumu a formovaní digitálnych služieb pre obyvateľov mesta Bratislava.

Viac článkov od tohto autora

Zdieľaj na:

Odporúčané témy